Retur og reklamasjon

Det er vanlig bytterett, mot kvittering, på 14 dager, med visse unntak. Disse er skissert under. Bytterett fordrer at varen er ubrukt og har merkelappen(e) på. Det er ingen bytterett på matvarer som ikke er forseglet, undertøy og øredobber.

Du har ikke bytterett på varer som er laget eller bestilt spesielt til deg. Derfor anbefaler vi deg å ta kontakt med oss før du bestiller hvis du er usikker på noe eller har spørsmål.

Dersom du ønsker å bytte mottatt vare i en annen størrelse eller farge, må dette avklares med oss på e-post (kundeservice@bolina.no) eller telefon (67 53 61 45 - tast 1), slik at vi kan bekrefte at ønsket produkt, farge eller størrelse er tilgjengelig på lager.

Ved bruk av bytterett må varen være ubrukt, og merkelapper må ikke være fjernet fra produktet.

Du kan selvfølgelig returnere varer kjøpt i nettbutikken direkte i en av våre butikker. For at butikkene skal kunne ta imot din retur er det viktig at du har med ordrebekreftelsen din. Så fort nettbutikken mottar din retur vil den bli behandlet fortløpende.

Skulle du ønske å returnere din bestilling per post, er det du som kunde som dekker returkostnadene. Vi setter stor pris på om du bruker Posten (Bring) - så vi får tilsendt pakken til vårt lokale postkontor.

Når du har kjøpt en vare i nettbutikken, eller i vår fysiske butikker, som er bestilt spesielt til deg er det ingen bytterett. Mange av våre møbler er bestillingsvarer - som vi bestiller til deg fra leverandøren. Ved kjøp av et produkt som lages spesielt for deg og etter dine spesifikke ønsker, gjelder ikke angreretten. Eksempel på dette er om du kjøper en sofa med et spesifikt stoff eller en gardin med spesifikke mål.

Angrerettloven fra 2014 gjelder ved alle kjøp forbrukere foretar i Bolinas nettbutikk. Med unntak av bestillingsvarer. Du har ikke bytterett på varer som er laget eller bestilt spesielt til deg.

Hos oss vil kjøperen motta angrerettskjema sammen med ordrebekreftelsen på e-post.

Les mer om angreretten her.

Angrefristen utløper 14 dager etter den dagen kjøperen har mottatt varene. I denne perioden kan kjøper uten forpliktelser sende tilbake varene som er mottatt. Etter dagens angrerettlov av 2014 er angrefristen på 12 mnd dersom kjøperen ikke har mottatt opplysning om at det foreligger angrerett og et standardisert angreskjema. Dersom Bolina sørger for at denne opplysningen blir gitt i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøper mottak opplysningene, jf. angrerettloven § 21 jf. § 8 første ledd bokstav h. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selger uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt.

Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om å at kjøper skal dekke returkostnadene. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøpers bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort, jf. angrl § 25. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøper bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selger fikk melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til hen har mottatt varene fra kjøper, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake.

Ved bruk av angrerett må varen være ubrukt, og merkelapper må ikke være fjernet fra produktet. Brukes angreretten på varer som er betalt med rabattkupong/rabattkode/rabaterte gavekort, er det beløpet du har betalt for varen og ikke varens salgspris, som refunderes. Ved retur og benyttelse av angrerett kan man altså ikke få refundert et høyere beløp enn det man har betalt for varen. Ved kredittkortkjøp vil du få pengene refundert direkte til din konto for varer som er sendt i retur.

Dersom det oppdages feil eller mangler på et produkt kjøpt gjennom Bolina sin nettbutikk, må kjøper innen rimelig tid gi Bolina beskjed om dette via e-post eller telefon. Bolina vil sende en ferdig frankert returseddel slik at du kan sende varen i retur til oss. Dersom det er aktuelt med ny vare (eller reparasjon av opprinnelig vare) vil produktet sendes kostnadsfritt tilbake når det er klart (dette avhenger selvfølgelig av lagerstatus). Dersom løsningen isteden blir refusjon av salg, vil pengene tilbakeføres til din konto når reklamasjonen er godkjent.

Reklamasjon på vare kjøpt i butikk fungerer på samme måte som over, med unntak av at du selv leverer varen i den fysiske butikken og melder inn reklamasjonen hos en av våre ansatte der.